- Słuchaj w serwisach Spotify, Google Podcast i Apple Podcast.
- „Szefska pasja” – dla szefów z pasją i liderów, którzy chcą mieć wpływ.
- Podcast o zarządzaniu, rozwoju i relacjach w biznesie.
- Transkrypcja odcinka – zamieniliśmy to, co zostało powiedziane w czytelny, profesjonalny i fachowo przygotowany dokument.
Wymyślając w 1997 roku określenie „marka Ty” Tom Peters przedstawił światu nową wizję, w myśl której zwyczajni ludzie mogli również mieć swoje osobiste marki, tak jak Michael Jordan czy Tiger Woods.
Odkąd zaczęłam świadomie przeżywać swoje życie, marketing osobisty stał się nieodłącznym elementem mojego życia. Codziennie przypominam sobie: to moja marka i zależy mi na niej. Nic nie stanie na drodze mojego sukcesu. Nie zamierzam rezygnować z niej, bo moja przyszłość jest zbyt ważna.
Ostatnio mam wiele okazji do rozmów z liderami o ich przyszłej karierze. Jeżeli i ty poważnie, i z entuzjazmem podchodzisz do realizowania swoich marzeń na przyszłość, nie czekaj ani chwili. Odkryj swoją markę osobistą, dzięki której staniesz się cenny, cenna, pokaż cechy, które cię wyróżniają i pokaż światu, że jesteś gotów, gotowa przejąć władzę nad swoim życiem i karierą, wpłynąć na świat i osiągnąć wszystkie swoje cele. Nie znajdziesz lepszego czasu na rozpoczęcie swojej działalności niż teraz. Zaczynajmy zatem! Teraz!! Im szybciej, tym lepiej.
***
Jeśli naprawdę jesteś liderem, a jesteś – przejmij dowodzenia nad swoja karierą. Każdy człowiek, w tym również i ty, dysponujesz wyjątkowym zestawem uzdolnień oraz nieograniczonym potencjałem. Większość ludzie niestety za późno zdaje sobie sprawę z tego, że są kimś. Nie zwykłym szkiełkiem, a diamentem, który wymaga oprawy. Jeżeli obawiasz się stagnacji zawodowej i przeciętnego życia, pomogę ci zyskać pewność siebie, poczucie własnej wartości i skupienie, które są ci potrzebne do przejęcia kontroli nad swoją przyszłością i odnoszenia sukcesów.Bez wątpienia dowodzisz swoją własną karierą, swoim życiem. Nie pozwól, by inni traktowali cię jak kogoś przeciętnego. Z tego odcinka dowiesz się, jak stać się dowódcą – człowiekiem, któremu wystarczy pewności siebie, siły umysłu, wytrzymałości i właściwego usposobienia, by znaleźć się tam, gdzie chcesz się znaleźć.
Wybacz, tyle wojskowych odniesień się tu pojawia. Ale pomyśl tylko: dowódca wojskowy jest odpowiedzialny za grupę, której zadaniem jest osiągnięcie wspólnego celu i sprawuje nad nią pieczę. Dowódca przewodzi grupie, a przyjmując to stanowisko, masz świadomość, że to ty podejmujesz decyzje. Dowódca może pokonać wszystko i odnieść sukces w każdym środowisku zawodowym. Cztery najważniejsze cechy wielkiego dowódcy to: zdolności przywódcze, pasja, umiejętność pracy w zespole i pewność siebie.
Zdolności przywódcze pozwalają ci rozszerzyć swój wpływ na innych ludzi i propagować wśród nich swoje pomysły. Przywódcy są poważanymi liderami, którzy potrafią doprowadzą swoje wizje do skutku. Aby osiągnąć swoje cele, potrzebujesz innych, którzy cię w tym wesprą. Jeżeli wykażesz się jako zdolny przywódca, twoi stronnicy z większą chęcią wykorzystają swoje znajomości na rzecz twojej sprawy.
Pasja pochodzi z głębi duszy i jest paliwem twojej marki. Gdy jest w tobie pasja, nigdy nie chcesz się poddać, pomimo kłód leżących na twojej drodze. Dzięki pasji będziesz odznaczał się pozytywnym podejściem przy rozwijaniu twojej marki lidera.
Umiejętność pracy w zespole to jedna z najważniejszych i najbardziej docenianych cech we współczesnym środowisku zawodowym. W opisach prawie wszystkich stanowisk pracy można znaleźć właśnie tę umiejętność. Przy większości dużych projektów, aby osiągnąć wyznaczone cele i uzyskać rezultaty, potrzebujesz intelektu i sieci znajomości swoich współpracowników.
Wreszcie: pewność siebie – fundament marki osobistej lidera. Człowiek pewny siebie nie wycofuje się, zdobywa szacunek i ma świetne poczucie własnej wartości. Pewność siebie przyniesie ci sukces w życiu zawodowy, prywatnym zresztą też.
Aby być zdolnym dowódcą, potrzebujesz najpierw poznać wszystkie elementy marki osobistej, a następnie podjąć jakieś działanie. Nie jakieś, ale konkretne działania w celu uzyskania pożądanych rezultatów. To ty decydujesz co i jak zrobisz. Jeśli wycofasz się i pozwolisz innym ludziom zawiadywać twoją przyszłością, sukcesu nigdy nie odniesiesz. Najwyższy czas, byś się postawił i pokazał z dumą, kim jesteś!
***
Nie broń się przed tym, żeby stać się marką. Tą marką – tako rzecze TamarkaJ. Być może nawet nie wiesz, że nią jesteś? Jeśli ludzie pytają cię o zdanie, zasięgają twoich opinii, twoja marka już istnieje.
W ramach pracy zawodowej pracujesz nad projektem z innymi ludźmi? Każdy członek grupy może wnieść swoją opinię i rozeznanie, kontrolę nad całym zespołem zwykle sprawują ci, którzy potrafią się lepiej wypromować. Im lepiej to zrozumiesz, tym szybciej będziesz mógł, mogła ten fenomen wykorzystać, aby się wybić.
W obrębie istniejących systemów zarządzania kadrowymi bazami danych tradycyjne życiorysy wciąż będą funkcjonować. Z czasem media społecznościowe przekształca się w system rekrutacji zawodowej. Jesteś obecny, obecna w sieciach społecznościowych? Dołóż starań, aby treści obecne w sieci przedstawiały cię w pozytywnym świetle. W przyszłości prześwietlenia w sieciach społecznościowych będą tak samo powszechne, jak test PCR na koronawirusa. Z badań prowadzonych przez portal CareerBuilder.com wynika, że 53% osób prowadzących nabór wykorzystuje sieci społecznościowe w ramach prześwietleń, a 40 % postanowiło nie zatrudnić kandydata z powodu tego, co widzieli w sieci. Często wystarczy kwerenda na Google’u by bez trudu odnaleźć wszelkie negatywne informacje o kandydacie.
***
Siecią społecznościową, która liczy sobie miliony aktywnych użytkowników jest LinkedIn. To także baza rekrutacyjna, ułatwia rekruterom kontaktowani się z użytkownikami oraz przeglądanie ich CV. Możesz bardziej spersonalizować swój profil, aby znalazły się w nim rekomendacje od kolegów, twój własny opis, adekwatne linki, grupy zainteresowań. Tworzenie sieci kontaktów zawodowych zawsze było ważne. LinkedIn jedynie to ułatwił.
LinkedIn łączy w jedno: życiorys, list motywacyjny i listę referencji. Możesz wprowadzić swoje doświadczenie zawodowe jako szereg kolejnych stanowisk, omówić swoje kwalifikacje, cele, zainteresowania oraz zebrać referencje.
Mój rekomendacje: wypełnij swój profil. Najważniejsze sekcje twojego profilu to krótki opis zawodowy, doświadczenie, wykształcenie, referencje oraz dodatkowe informacje: no. strona internetowa, zainteresowania i członkostwo w grupach. Wypełnij wszystkie pola jak najlepiej, jak najczęściej stosując słowa kluczowe.
Stwórz i rozszerz swoją sieć. Wyszukaj ludzi, których poznałeś w czasie swojej kariery zawodowej. Po dodaniu kontaktu na LinkedIn koniecznie sprawdź, kogo jeszcze znają twoi znajomi, żeby móc z czasem rozszerzyć swoją sieć.
Dobierz nagłówek. Będziesz się nim posługiwać do oznaczenia swojej marki stosownie do tego, jaką pracę chciałbyś wykonywać, a nie według tego, co już robisz. Użyj go do wypromowania się jako specjalista w swojej dziedzinie. Możesz np. dać sobie tytuł: ekspert ds. finansów dla osób w wieku średnim, autor i bloger. Dzięki tym słowom kluczowym zostaniesz wyszukany w kontekście ofert pracy, którymi jesteś zainteresowany.
***
Moc Facebooka odkryłam w 2009 roku. Okazał się prostymi sprawnym serwisem społecznościowym, bardzo przejrzystym i dającym możliwość zamieszczania zdjęć ze spotkań. Profesjonaliści często promują swoje produkty i firmy na Facebooku. Moje rekomendacje:
Kontroluj swój profil, sprawdź ustawienia prywatności. Uzupełnij swój profil. O ile LinkedIn odnosi się do spraw zawodowych, o tyle Facebook dotyczy bardziej twoich zainteresowań i życia towarzyskiego. Profil na Facebooku nie jest pełny bez twoich ulubi0onych cytatów, programów telewizyjnych, hobby, muzyki… Im więcej pół uzupełnisz, tym więcej będzie się można o tobie dowiedzieć.
Zapisuj się na wydarzenia. Jeśli chcesz się spotkać z kimś, z kim coś cię łączy, zapisuj się na lokalne wydarzenia. W profilach wydarzeń znajdują się listy osób, które zamierzają dołączyć. Żeby poczuć się swobodniej, możesz nawiązać kontakt z niektórymi uczestnikami, zanim wydarzenie jeszcze się odbędzie.
Stwórz swoją zawodową stronę dla fanów. Może wyglądać jak twoja strona profilowa, lecz na której będziesz umieszczać aktualizacje związane ze sprawami zawodowymi. Kiedy twoi współpracownicy będą chcieli cię dodać jako znajomego, poinformuj ich, że postanowiłeś rozdzielić swój internetowy profil towarzyski do zawodowego i poproś ich o polubienie twoje strony dla fanów.
***
Nie jesteś pewien, pewna, swoich planów na przyszłość? Daj sobie czas na odkrycie tego, kim naprawdę jesteś i znalezienie ścieżki rozwoju, która najbardziej odpowiada twoim potrzebom, umiejętnościom i pasjom.
Na początek zadaj sobie pytanie: kim jestem. Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta, ale w większości ludzie odkrywają, kim naprawdę są, dopiero w późniejszym okresie życia. Zmieniają szkołę, studia, pracę. Skąd tyle zmian i niepowodzeń? Odkrywanie siebie samego, siebie samej, tego kim się rzeczywiście jest i co chciałoby się robić w życiu jest trudne.
Zainwestowanie czasu w odkrycie swojej marki osobistej pozwoli ci się skupić na tym, co cię czeka i odpowiednio się do tego przygotować.
Zadaj sobie kilka użytecznych pytań:
- Co sprawia ci przyjemność? Jakie zajęcia?
- Jakimi pięcioma cechami charakteru byś się opisał? Opisała?
- Jak cię opisują inni? Jakich określeń do tego używają?
- Co chciałabyś. Chciałbyś w sobie ulepszyć?
- Które zajęcia podczas studiów należały do twoich ulubionych co lubiłeś w swojej pracy?
Skoro wiesz już nieco więcej na swój temat, zastanów się co twoja marka miałaby przekazywać światu. Mam kolejne pytania, które wymagają twojej odpowiedzi:
- Czego chciałbyś, chciałabyś dokonać dzięki twojej marce?
- Kim są twoi odbiorcy?
- Na które elementy twoi odbiorcy zareagują przychylnie?
- Na które elementy twoi odbiorcy zareagują nieprzychylnie?
- Kim są twoi konkurenci? Otoczenie biznesowe?
- Które elementy marki najlepiej podkreślą twoje uzdolnienia i umiejętności?
Twoja marka świadczy o tym, kim jesteś. Dopilnuj, aby to co sam, sama myślisz na swój temat i to, jak inni cię postrzegają, były tożsame. Kocha siebie takiego, taką, jakim, jaką jesteś osobą. Każdy jest wyjątkowy. Na swój zawodowy sukces trzeba zapracować, czasami ciężko, więc nigdy, przenigdy nie trać nadziei.
***
Wielu ludzi nie potrafi odnaleźć właściwej ścieżki do spełnionego życia. Jeśli jesteś jedną z takich osób, być może brakuje ci cechy, która jest niezwykle ważna w odkrywaniu swojej marki – pewności siebie. To ona decyduje o twoim poczuciu własnej wartości, umiejętnościach komunikacyjnych i tym, czy będziesz mógł skorzystać z szans, które daje ci życie. Pewność siebie jest nam w życiu potrzebna do tworzenia sieci kontaktów zawodowych, poznawania nowych ludzi, wywierania pozytywnego dobrego wrażenia na innych, pracowania nad wspólnym projektem.
Ubocznym efektem odkrycia swojej marki osobistej jest to, że dowiesz się kim jesteś i co chciałbyś, chciałabyś osiągnąć. Odkrywasz jednocześnie, co musisz zmienić w swoim życiu. Jeżeli wiec poczujesz się stłamszony, stłamszona przez brak pewności siebie, możesz rozważyć przemyślenie kilku kwestii.
- Przy pomnij sobie o swoich sukcesach. Pewność siebie zwiększa się z każdym odniesionym sukcesem. Przypomnij sobie te sytuacje, w których odnosiłeś sukces i to jak się wtedy czułeś, czułaś. Przenieś te uczucia na twój obecny stan świadomości.
- Zmierz się ze swoją niepewnością. Zastanów się, co cię onieśmiela, co wywołuje twój niepokój, lęk. Pamiętaj nikt nie jest doskonały, a życie jest pełne przeciwności, ale to dzięki nim można rozwiną swój charakter.
- Skoncentruj się na swoich zaletach a nie na swoich wadach. Rób to, co lubisz i umiesz. Spisz listę co najmniej 10 twoich zalet.
- Znajdź kogoś pewnego siebie, kim mógłbyś się inspirować. Jest ktoś taki, kim chciałbyś, chciałabyś być? Przejmij te zachowania. Pamiętaj, żeby je twórczo udoskonalić, bo każda kopia jest gorsza od oryginału.
Wyróżnij się, bądź „fioletową krową”, o której pisał Seth Godin w książce „Fioletowa Krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny”. Wyobraź sobie, że jadąc samochodem, widzisz stojącą na polu fioletową krowę. Taka fioletowa krowa to jest coś! Na pewno zareagowałbyś na jej widok inaczej niż na widok zwykłej czarno – białej krowy, prawda?
***
Niech twoje doświadczenie zawodowe pomoże ci w wyróżnieniu swoje marki. Zadaj sobie następujące pytania:
- Co sprawia, że jestem wyjątkowy, wyjątkowa?
- Co szczególnego widzą we mnie ludzie?
- Za co mnie ludzie komplementują? Jakie widzą uzdolnienia, umiejętności?
- Co robię szczególnie dobrze i z pasją?
- Czego ważnego dokonałem w życiu i z czego jestem najbardziej dumna, dumny?
To, że jesteś interesujący interesująca określa twoja atrakcyjność. Twoim zdaniem jest przyciągnąć do twoje marki ludzi, którzy są gotowi zainwestować w jej sukces, dając ci pracę, ciekawe zajęcia. Zastanów się, co decyduje o popularności innych marek? Jaka jest magnetyczna natura innych firm, która ludzi przyciąga na ich marek osobistych liderów?
Opracuj strategie marketingową. A w jej ramach połącz swoją deklarację wartości osobistej z wyznacznikami marki w jeden nadrzędny komunikat, którym zaatakujesz swoich odbiorców.
Warto, żebyś określił, co rozumiesz przez osobisty sukces. Każda marka potrzebuje powodu do istnienia.
Analiza sytuacji pomoże ci sformułować m.in. deklarację wizji. Gdzie chciałbyś się znaleźć za 10 lat? Jaka jest twoja deklaracja wizji? Czym ma się stać twoja marka, jeśli włożysz w to odpowiednio dużo pracy? Wiele osobistych deklaracji wizji opiera się na pionierstwie działania w obrębie określonej niszy, z jednoczesnym przytaczaniem osobistych i zawodowych dokonań. Np. stać się światowej sławy ekspertem w zakresie promowania i usprawniania zajęć naukowych dla studentów uniwersytetu, którzy chcą zmienić świat na lepsze.
Potrzebujesz też deklaracji misji. W skład twojej deklaracji misji powinna wejść twoja deklaracja osobistej wartości (co masz do zaoferowania) oraz wypowiedź o tym, w jaki sposób odbiorca, czyli ktoś kto pomoże ci w osiągnięciu długoterminowych celów) skorzysta, wybierając twoja markę. Np. Jestem przywódcą, graczem zespołowym, strategiem, gdy powierza mi się zadanie aktywnego rekrutowania i zatrzymywania pracowników w firmie, moim ostatecznym celem jest zebranie zespołu utalentowanych ludzi.
Potrzebujesz deklaracji wartości. W krąg wyznawanych przez ciebie wartości może wchodzić filantropia, innowacja, harmonia, profesjonalizm lub inne. Powinieneś, powinnaś podać bliskie ci wartości lub coś, co nadaje twojej pracy sens. Chodzi o to, żebyś odkrył, byś odkryła w co wierzysz, np.: uważam, że tworzenie więzi społecznych i dbanie o środowiska to bardzo ważne kwestie.
Wreszcie potrzebujesz deklaracji osobistej marki. Jest to jedno zdanie, które w pełni uchwyci twoje umiejętności oraz to kim są twoi docelowi odbiorcy. Powinno być prawdziwe i jasno wskazywać, co masz do zaoferowania. Np. jestem przodującym ekspertem w dziedziny wykorzystywania brandingu osobistego przez przedstawicieli pokolenia Y.
**
Każda firma zazwyczaj wykonuje analizę SWOT. Zakłada ona rozważenie: mocnych stron, słabych stron, szans i zagrożeń. Wykonaj ćwiczenie polegające na jednoosobowej burzy mózgów i spisaniu, jak każdy z tych aspektów odnosi się do bieżącej sytuacji. Możesz poprosić innych o uwagi, które pomogą ci pogłębić analizę.
Mocne strony: na które z twoich umiejętności jest największy popyt? Odnieś się do konkretnych celów i aspiracji. Czy twoja największą zaleta jest zdolność do wykonywania wielu czynności jednocześnie, czy może twój ożywiony charakter?
Słabe strony to są cechy, które wymagają poprawy. Może to być cokolwiek, od trudności z porozumiewaniem się jasno w mowie i piśmie po brak rozeznania technicznego. Słabości są istotną częścią twoje go planu rozwoju i wśród twoich celów powinno znaleźć się ich przezwyciężenie.
Szanse. W toku swojej kariery będziesz musiał aktywnie szukać możliwości rozwoju i zdobywać nowe umiejętności. Nigdy nie wolno ci przegapić szansy, która przystaje do twojego planu rozwoju.
Zagrożenia. Mogą przybrać dowolna formę. Może to być inna osoba, która chce dostać tę samą pracę. Co ty. Niektórych zagrożeń można uniknąć, a innych nie. Rozwijając swoje mocne strony i walcząc z wadami, tego typu zagrożenia możesz wykrywać wcześniej i z wyprzedzeniem je neutralizować.
***
Odkrywanie marki osobistej lidera to często proces wymagający, ale wart wysiłku. Skoncentruj się na celach, które twoja marka ma osiągną i poświęć się im. Dzięki temu twoja wizja udanej przyszłości się spełni. Tak samo jak ty, każdy chce czuć się ważny i być jedynym, wybranym spośród wszystkich innych na wymarzone stanowisko. Aby to osiągnąć musisz być świadom, świadoma trendów, nowoczesnych metod promocji własnej osoby.
Nie broń się przed tym, że masz się stać marką. Nie musisz być od razu Tamarką (żart). Krocz przez życie zamiast przed nim uciekać. Przejmij dowodzenie swoją karierą, bądź panem swojego życia. Podążając ścieżką rozwoju zawodowego, skorzystaj z niesamowitych narzędzi, które pozwolą ci rozwinąć i wypromować twoją markę: blogowaniem tworzenie podcastów, uczestniczenie w sieciach społecznościowych i w ogóle wykorzystania wszystkich technologii, które pomogą ci się pojawić. Wyobrażenie udanego życia nie wymaga kapitału zakładowego. Nie masz żadnej dobrej wymówki, żeby już dziś nie zacząć opracowywać planu osiągania twoich celów. Dziś może być ten dzień, w którym zostaniesz panem swojej przyszłości. Czas przejąć ster.
Kiedy następnym razem spojrzysz w lustro, wyobraź sobie markę JA – i spełnij to marzenie!