Mentoring to partnerstwo między dwojgiem ludzi: mentorem i jego podopiecznym (mentee). Sposób, w jaki podopieczny doświadcza relacji w mentoringu, determinuje jego sukces. Jeśli wszystkie jego oczekiwane rezultaty są osiągnięte, wtedy relacja taka jest efektywna.
Funkcja mentora opisana jest przez odpowiedzialne role: przewodnika, doradcy zawodowego, modelu. Aby być dobrym mentorem, trzeba będzie przybrać niektóre, jeśli nie wszystkie te role. Bycie przewodnikiem wymaga wielu umiejętności: oceny, demonstrowania, stymulacji lub nauczania.
Jako mentor będziesz zapewniać pomoc, udzielać rad i zachęcać, aby doprowadzić do uwolnienia potencjału swojego podopiecznego i poprawić jego wyniki. Działania takie mogą być nakierowane na zdanie egzaminu zewnętrznego lub zdobycie kwalifikacji.
Co działa? – 10 czynników kluczowych, czyli dekalog mentora
- BĄDŹ PRZYJACIELEM
Mentorów zwykle opisuje się jako przyjaciół. Ale co to oznacza? Co powoduje, że ktoś staje się przyjacielem? Trudno jest zdefiniować przyjaźń, bo dla każdego z nas oznacza coś trochę innego. Czasami łatwiej jest powiedzieć, kim jest mentor przez opisanie tego, kim mentor nie powinien być.
- Nie zachowuj się jak Rodzic.
- Nie staraj się być autorytetem.
- Nie wygłaszaj kazań na temat wartości.
- SKUP się na stworzeniu więzi, poczucia równości i wzajemnej radości ze wspólnie spędzanego czasu.
- WYZNACZAJ REALNE CELE I MIEJ REALNE OCZEKIWANIA
Silne relacje mentoringu prowadzą do pozytywnych zmian. Te zmiany pojawiają się jako rezultat bliskiej i pełnej zaufania relacji i często pojawiają się bardzo powoli. Jeśli oczekujesz, że życie Twojego podopiecznego zmieni się w sześć miesięcy lub przez rok spotkań, będziesz odczuwać frustrację. Nagrody płynące z mentoringu są najczęściej subtelne i mało widoczne.
- Skoncentruj się na podopiecznym jego lub jej całościowym rozwoju.
- Nie skupiaj się jedynie na tym, jak sobie radzi i na jego zmianach.
- Zwłaszcza na początku, celem powinno być ustalenie relacji między wami.
- Przez cały czas trwania waszej relacji podkreślaj wyższość przyjaźni nad osiągnięciami.
- Pozwól, by cele miały różną perspektywę czasową i by były celami, jakie postawił sobie Twój podopieczny – a nie tymi, które mu wymyśliłeś, które wynikają z jakiejś strategii, którą ktoś opracował.
- BAWCIE SIĘ RAZEM
W mentoringu, jak w każdej dobrej relacji, powinna być przyjemność, zabawa. Znów różne rzeczy to może oznaczać – ważne jednak, by dzielić z kimś swoje ulubione zajęcia, a być może – dodać do ich listy nowe? Możliwość zabawy jest jedną z korzyści bycia mentorem. Dla niektórych mentorów zabawa może wydawać się trywialna w świetle tego, czego o swoim podopiecznym nie wiedzą i w zetknięciu z jego potrzebami. Ale zabawa to nigdy nie jest nic trywialnego. Przez wspólną zabawę rozwijamy się i poznajemy. Czasem chwila odreagowania i śmiechu bardziej pomaga i wspiera niż godzina poważnej rozmowy. Często pozwala się poznać, bo nie da się udawać radości. Zabawa to możliwość znalezienia ujścia dla emocji czy po prostu szansa na przyjemność.
- DAJ SWOJEMU PODOPIECZNEMU GŁOS I WYBÓR W DECYDOWANIU O TYM, CO BĘDZIECIE ROBIĆ
Upewnij się, że Twój podopieczny jest partnerem w procesie decydowania o tym, co będziecie robić razem. Udzielanie podopiecznemu głosu i dawanie wyboru będzie pomagało:
- budować przyjaźń: będzie pokazywać, że doceniasz pomysły i wkład Twojego podopiecznego, że zależy Ci na nim oraz że szanujesz go;
- rozwinąć umiejętności podejmowania decyzji i negocjowania;
- uniknąć sytuacji, w których narzucisz swojemu podopiecznemu bez jej lub jego zgody, aktywności typu „to dobre dla Ciebie”.
Zaproponuj dużą możliwość wyboru w kwestii proponowanych działań.
- Stwórzcie wspólną „bazę pomysłów”.
- Słuchaj.
- Podkreślaj, że radość Twojego podopiecznego z wykonywanych czynności jest dla Ciebie ważna.
- Wyznaczaj ograniczenia, m.in. co do wysokości wydatków.
- PRZEKAZUJ POZYTYWNE EMOCJE
- Często mów, że jesteś pewien swego podopiecznego.
- Zachęcaj, nawet jeśli mówicie o potencjalnie kłopotliwych tematach, takich jak oceny.
- Oferuj konkretne wsparcie.
- POZWÓLSWOJEMUPODOPIECZNEMU MIEĆ KONTROLĘ NAD TYM, O CZYM WE DWOJE ROZMAWIACIE
Na równi z wykonywaniem zadań, które Wam obojgu będą sprawiać radość, słuchanie i rozmowa stanowią podstawę Waszej relacji.
- Nie naciskaj.
- Bądź delikatny i odpowiadaj na pytania swo- jego podopiecznego.
- Pamiętaj, że ludzie różnie się komunikują i odkrywają swoje wnętrze.
- Bądź bezpośredni w pokazywaniu swojemu podopiecznemu, że może ci się zwierzyć bez strachu przed osądem czy ujawnieniem tajemnicy.
Pamiętaj, że wspólnie wykonywane czynności stanowią podstawę do rozmów.
- SŁUCHAJ
Kiedy Twój podopieczny zaczyna „otwierać się”, sposób, w jaki zareagujesz, albo zachęci, albo zniechęci do dalszego otwarcia się. Najcenniejsze, co możesz zrobić, to jedynie słuchać – nie jest możliwe przecenienie ważności bycia dobrym słuchaczem.
- SZANUJ ZAUFANIE, JAKIM OBDARZYŁ CIĘ TWÓJ PODOPIECZNY
- Reaguj w sposób, który pokaże, że rozumiesz punkt widzenia Twojego podopiecznego.
- Zapewnij swojego podopiecznego, że zawsze będziesz dla niego osiągalny.
- Jeśli udzielasz rad, rób to delikatnie.
- Jeśli udzielasz rad, upewnij się, że polegają one na pokazaniu rozwiązań.
- Jeśli zajdzie taka sytuacja, w której będziesz czuł, że musisz wyrazić niepokój lub obawy, zrób to tak, aby niosło to za sobą zapewnie- nie i akceptację.
- Brzmij jak przyjaciel, nie jak rodzic.
- PAMIĘTAJ, ŻE BUDUJESZ RELACJĘ Z MŁODYM CZŁOWIEKIEM, A NIE JEGO RODZICEM
- Utrzymuj serdeczne, lecz z dystansem relacje z członkami rodziny.
- Koncentruj się na podopiecznym.
- Staw opór próbom rodziny zmierzającym do uzyskania pomocy wykraczającej poza przy- jaźń.
- Nie osądzaj rodziny.
10. PAMIĘTAJ, ŻE JESTES ODPOWIEDZIALNY ZA BUDOWANIE RELACJI
Budowania relacji nie da się przyspieszyć. Na wczesnym etapie, kiedy się poznajecie, będziesz może musiał być szczególnie cierpliwy i uparty. Bierz odpowiedzialność za ustalenie i utrzymywanie kontaktu.
Krótko i na temat: wnioski i wskazówki dla mentorów
Efektywni mentorzy:
- Utrzymują stałą obecność w życiu podopiecznych
- Szanują punkt widzenia podopiecznych
- Zwracają uwagę na potrzebę „zabawy”
- Poznają rodziny swoich podopiecznych, ale nie wchodzą z nimi w relacje
- Szukają i korzystają z pomocy udzielanej przez organizatorów programu.
Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować w sprawie warsztatów i szkoleń, proszę napisz do mnie. Proszę o kontakt mailowy także w sprawie indywidualnych sesji coachingowych.